top of page
Search

По пътя

Дядо Йордан беше свикнал да реди стомните в редица, по две, на верандата. Подпираше ги до стената, за да не мине някоя котка и да ги събори. Първо пълнеше тези шарените, с пъстрите цветя, на кафяв фон. Не знаеше защо го прави, просто навик. Поглеждаше през оградата към небето и когато голям облак доближаваше слънцето, излизаше до чешмата. Последно му бяха казали да не седи на слънце, да не се мори много, следобед да поспива и вечер да хапва по малко. Събудеше ли се сутрин, първо пускаше градинския маркуч да напои лехите. А малките цветчета до оградата поливаше със стара кратуна избеляла с времето. Две - три кокошки и една коза бяха имането му. Лили, Тошка, имаше ли и трета кокошка... и козата Силвия, бяла като сняг, със собствен нрав. Ден с ден бяха еднакви, най-много някоя кукувица да наруши идилията му следобед...

Един ден, привечер, някой почука на портата. Отне му време да стане от леглото, подпираше се на ръце и на третия път успяваше да изтласка тялото си и да се изправи. Краката не го държаха много, а как му се искаше да го слушат като едно време... Обърна се и взе за упора дървен бастун с крива дръжка, стар почти колкото и него самия. Запърпори през двора, вдигна резето нагоре и бутна тежката порта. Насреща видя лицето на непознат, добре облечен, сресан и с блага физиономия младеж.

  • Добър вечер, дядо.

  • Ха, добра вечер.

  • Търся параклиса в селото.

  • Че за какво ти е? Да не е умрял някой?!

  • Опазил Бог, не! Баща ми е свещеник там.

  • Хм, старият свещеник предаде Богу дух. Казват по време на литургия... както опявал и ха... Бог си го прибрал. Баща ти дойде преди месец, но още не съм ходил до него. То не остана какво да ми прощава. Аз и вече никъде не ходя, с никого не се виждам. Трудно се съгрешава, когато няма изкушения. Освен да ходя да си договоря хубаво място горе на небето и ако може да срещна пак бабата, да гледаме заедно някоя малка градинка... друго не сме искали никога в жиовта.

  • Сам си вече, дядо, съжалявам.

  • Че защо съжаляваш?! Аз така й обещах на бабата. Казах й: "Няма да страдаш сама за мен на земята. Аз ще те изпратя и малко след това ще тръгна подир теб."

  • Човек става ли готов някога да тръгне, дядо?

  • Аз съм готов! Не ходя при баща ти, но говоря с Всевишния всеки ден. Казвам му: "Господи, бавиш се, не ме обичаш достатъчно." И така вече половин година. Чакам ли чакам...

  • Ще ме заведеш ли до параклиса, дядо?

Дядо Йордан погледна момчето, загледа се в очите му, усмихна се леко. Обърна се, влезе в къщата и след минута излезе с малък вързоп в ръце.

  • Готов съм, синко! Да тръгна по пътя си. Води ме.

И дядо Йордан тръгнал сам по улицата, с вързоп в ръце и с усмивка на устата. Щастлив, щастлив, че ще срещне любимата си пак.


ВК



9 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page